De bowling beleving

 

In 1960 opende de eerste bowlingcentra in Nederland hun deuren. De uit Amerika over komen waaien sport was toen te beoefenen in Scheveningen en Breda. Tot de jaren 80 groeide het aantal centra gestaag en kreeg bowlen naast sport meer het karakter van en gezelligheidsspel. Het spelen van een spelletje met familie en vrienden werd steeds populairder, hetgeen zich aangenaam liet combineren met een hapje en drankje.

Door het toenemen van de vraag schoten na 1975 de bowlingcentra als paddenstoelen uit de grond. Het combineren met allerlei horeca activiteiten werd een doorslaand succes en is inmiddels uitgegroeid tot een vast onderdeel van het sociale uitgaansleven van de Nederlander. Het succes van de bowlingonderneming hangt af van de juiste uitstraling en de juiste combinatie van bowling en horeca. Kortom de “beleving”. Door de toenemende concurrentie werd deze beleving steeds belangrijker. Doorlopend werden er nieuwe concepten bedacht, zoals bowlen in combinatie met steengrillen, barbecue, buffetten enz. Ook de kinderpartijtjes bij verjaardagen is een succes.

Fabrikanten van bowlingapparatuur gingen zich hier op concentreren. Zij zagen de recreatieve markt als nieuwe impuls voor het bowlen wereldwijd. De beleving moest meer mensen trekken. Om dit te bereiken werden de beeldschermen voor scoretelling steeds groter en werden hier tijdens het spelen ook grappige animaties op vertoond. Banen werden voorzien van het “glow” effect, zodat deze onder uv-licht in het donker licht gaven. Het zitgedeelte van de bowlers werd voorzien van meer comfort.

De input van de fabrikanten gaf de creatieve bowlingexploitanten voedingsbodem de beleving nog meer gestalte te geven. Door discoverlichting en rookmachines te plaatsen werd toenadering gezocht tot de jeugd en jonge volwassenen. Dit bleek ook een succes voor de latere uren op vrijdag en zaterdagavond.

Momenteel zijn bovengenoemde concepten nog steeds populair. De uitvoering wordt steeds professioneler d.m.v. led-schermen, beamers en comfort. Hierdoor is het concept bowlingcentra in de jaren doorontwikkeld naar een multifunctionele horeca of leisure –onderneming.

Kortom de beleving leeft.